Calea ferată Transsiberiană: o experiență ce trebuie avută

Transsiberianul nu este nimic altceva decât o cale ferată lungă cât o zi de sărbătoare (9.289 kilometri, ca să dăm mâna cu precizia) ce unește Moscova cu Vladivostok, orașul-port aflat în extremitatea răsăriteană a țării. Dacă lungimea matematică despre care sporovăiam mai sus nu te-a dat pe spate, pune asta pe seama faptului că ochii minții nu înfățișează cum se cuvine distanța – Transsiberianul traversează nu doar toată Rusia, ci și 8 fusuri orare (opt!), având nevoie de 7 zile pentru a ajunge dintr-un capăt în celălalt (asta dacă, timp de o săptămână, nu se oprește nici cât să meargă la toaletă).

Astfel se explică de ce este cea mai lungă linie de cale ferată din lume, aclamată cândva drept „cea mai frumoasă bijuterie de pe coroana țarului”. Acum n-am ști să spunem exact ce îi dă farmecul aparte: poate că-i vorba de ceva ce am numi „melancolia față de epoci apuse” sau poate-i vorba despre curiozitatea firească din jurul unei minuni inginerești (pentru că da, Transsiberianul se numără indisputabil printre cele câteva triumfuri ale omului asupra naturii).

Un lucru-i cert și nu-i voce care să-l conteste: Transsiberianul logodește în drumul său o călătorie romantică cu peisaje extraordinare și promite o experiență ce n-ai să mai cunoști pe alte șine.
Și ca să fim siguri că te trimitem la drum cu tot ce trebuie să știi, am făcut echipă cu Phebe Bay de la The Travelling Squid, am pus în joc mingea conversației și am întrebat-o cum i-a fost ei călătoria. Noroc că nu s-a rezumat la un răspuns minimalist (de tipul „a fost faină”), ci a avut bunăvoința să ne împroaște cu sfaturi și tot ce mai trebuie pentru pregătirea de dinainte.

Un simbol al speranței și o identitate comună

Un cuplu frumos de localnici din Mongolia Interioară – regiunea autonomă din nordul Chinei pe care trenul o traversează width=

Un cuplu frumos de localnici din Mongolia Interioară – regiunea autonomă din nordul Chinei pe care trenul o traversează

Transsiberianul a fost gândit din capul locului de o minte cât se poate de practică care a dorit ca bunurile să poată fi transportate nestingherit pe întinsul Rusiei, nici poveste de apusuri romantice și peisaje paradiziatice. Întorsătura pe care au luat-o lucrurile e altă mâncare de pește. Important e că, acum, locomotiva permite călătorilor să descopere o Siberie care, deși asociată cu ierni năprasnice, este încărcată de o frumusețe nespusă.

În drumul său prin meleaguri ce par uitate de Dumnezeu, Transsiberianul oferă micilor orășele dispuse de-a lungul său ocazia de a rămâne oareșcum conectate la restul Rusiei (vorbim, apropos, de cea mai întinsă țară din lume). Mai rămâne vreo întrebare nerăspunsă legată de simbolul speranței și identitatea comună? Înclinăm a crede că nu.

Există alte două linii care se desprind cu măiestrie din Transsiberian pentru a-și urma propria cale și vorbim aici despre Trans-Manciurianul și Trans-Mongolianul. Aceste două rebele refuză să traverseze teritoriul rus până la sfârșitul călătoriei și își croiesc propriul drum prin orașele chinezești Harbin și Changcun (Trans-Manciurianul) și, respectiv, prin capitala Mongoliei, Ulaanbaatar.

Dacă ești mai degrabă adeptul schimbărilor de 360 de grade în peisajele din călătoriilor tale, alege ruta Trans-Mongolianului. Începe în Moscova, trece nestingherită prin Ulaanbaatar și ajunge la destinație abia când vede plăcuța cu „Bun venit în Beijing“. Și în tot răstimpul acesta, dealuri înzăpezite și întinderi nesfârșite de câmpie deopotrivă i se reflectă în geamuri.

Când e mai bine să faci o călătorie cu Transsiberianul și cum să-ți plănuiești traseul

O asemenea priveliște peste Insula Olkhon din Lacul Baikal merită crimă de om

O asemenea priveliște peste Insula Olkhon din Lacul Baikal merită crimă de om

S-ar putea ca plănuitul unei călătorii cu Transsiberianul să-ți prindă urechile mai ceva decât instrucțiunile unui mobilier Ikea pentru tot dormitorul și asta pentru că sunt atâtea și-atâtea aspecte de luat în considerare. Un loc cum nu se poate de util este website-ul Seat 61, cu informații detaliate de-a fir a păr și sfaturi pentru cumpărarea biletelor și planificarea itinerarului.

S-o pornim către apus sau către răsărit?

Asta e dilema de fiecare (duminică) dimineață la care niciodată nu primim un semn divin care să ne-ndrume. În cazul Transsiberianului, lucrurile nu sunt atât de dramatice și-o logică există în spatele lor. Ce vrei mai exact să vizitezi după ce îți iei catrafusele și cobori din tren: Moscova sau Beijingul?

Departe de noi intenția de a-ți influența decizia într-un fel, dar n-am mai putea pune noaptea capul pe pernă dacă nu ți-am vorbi despre romanticismul aparte pe care îl are direcția răsăritului. De ce? Pentru că, la fel de probabil precum soarele apare dimineața pe cer, vei da aici de multe trenuri ce vin din marile orașe europene și, fiind ruta cea mai populară, există șanse sănătoase de a cunoaște călători pe care îi vei vrea mai apoi în lista ta de Facebook.

Unde să te-oprești pe drum

Prea puțini dintre noi, în carne și oase, ne putem lăuda cu o privire atât de pătrunzătoare ca cea a statuii din bronz a lui Vladimir Lenin din Ulan Ude

Prea puțini dintre noi, în carne și oase, ne putem lăuda cu o privire atât de pătrunzătoare ca cea a statuii din bronz a lui Vladimir Lenin din Ulan Ude

Dacă plănuiești să faci numai o oprire și să petreci câteva zile în Moscova și în Beijing, în două săptămâni ar trebui să-ți încapă toate doleanțele. Dacă vrei să-ți dăm o mână de ajutor cu oprirea, orașul rus Irkutsk nu-i deloc o idee rea, mai ales că este cel mai apropiat oraș din care poți să vezi Baikalul (cel mai mare lac cu apă dulce din lume și o experiență de neuitat). Aflat prin zonă, nu uita să guști omul! Nu, nu instigăm la canibalism, ci vorbim despre un soi de pește de prin partea locului, vândut în toate piețele locale.

O altă oprire peste care merită să ne aplecăm este Ulaanbaatar, mai ales dacă ți-ai lipit ca rezoluție pe frigider că vrei să fii călător nomad anul ăsta. Din Ulaanbaatar poți să ajungi direct în suburbii și să înnoptezi într-un ger mongolian. Da, s-ar putea să prinzi ceva frig pentru că acestea sunt un soi de case tradiționale, mai degrabă corturi acoperite de piele de animal sau haine pentru izolație. Dar cine îți poate sta în cale dacă vrei să fii nomad?!

„Alte idei?”, întrebi probabil cu jumate de gura. Încearcă Ulan-Ude, la 100 de kilometri sud-est de Lacul Baikal și capitala Republicii Buriatia. Cel mai celebru lucru de aici este bustul de bronz al lui Vladimir Lenin despre care se spune că ar fi cel mai mare din lume. În general, vei găsi că arhitectura din Ulan-Ude are un je ne sais quoi, datorită influențelor deopotrivă ruse și mongoleze care o îmbracă.

Cea mai potrivită perioadă pentru a te înhăma la o asemenea experiență

Depinde, depinde. Așa cum nu oricine încape ca turnat în niște pantofi mărimea 38, la fel și călătoria ta ideală depinde de care sunt peisajele ce îți fericesc ochiul. Lunile dintre mai și august sunt dintre cele populare pentru o călătorie transsiberiană în care dealuri mongoleze și păduri siberiene nesfârșite de conifere promit să-ți distreze retina. Dacă, însă, decorurile acoperite de zăpădă sunt cele care te fac să jubilezi, îngăimând că „viața e frumoasă”, cuminte ar fi să o pornești la drum undeva între noiembrie și februarie.

Lucruri practice pe care trebuie să le știi

Cele două doamne sunt cunoscute drept provodnitsas, iar meseria cărora se dedică ar putea fi concis exprimată drept „însoțitoare de tren”

Cele două doamne sunt cunoscute drept provodnitsas, iar meseria cărora se dedică ar putea fi concis exprimată drept „însoțitoare de tren”

Biletele

Rezervarea biletelor nu e așa floare la ureche cum înclini probabil să crezi pentru că nu există un singur Transsiberian Express care să-ți rezolve rapid orice treabă, ci mai multe trenuri naționale alături de câteva internaționale care traversează granițele cu Mongolia și China. Dacă plănuiești să faci multe opriri, îți recomandăm să alegi trenurile locale, mai mici și mai puțin rapide-portofelul tău îți va mulțumi negreșit.

Dacă nu intenționezi să îți dau jos posteriorul din tren timp de câteva zile bune, atunci o opțiune cum se cade pentru tine ar fi Rossiya, din Moscova în Vladivostok – un tren mai confortabil și mai rapid care nu se oprește decât în gările principale.

Biletele la prețul cel mai mic pot fi cumpărate de pe site-ul oficial Russian Railways, deși tot procesul îți va solicita o oarecare intuiție lingvistică – informațiile cele mai importante sunt în rusă, dar un click dreapta și „Translate” ar trebui să fie suficient cât să nu faci cine știe ce boacănă. Trenul de la Moscova la Irkutsk, la clasa a doua, într-un compartiment cu 4 cușete, costă în jur de 320 €. Biletele la clasa a treia le vei găsi la 145€, un preț cât se poate de cinstit pentru o călătorie de trei zile. Atenție, însă, la faptul că sistemul îți permite să faci rezervările trebuincioase cu numai 60 de zile în avans.

Și mai permite-ne, rogu-te, un mic avertisment: modul în care funcționează uneori Russian Railways este la fel de plăcut ca un fir de păr în supă, mai ales din cauza faptului că unele carduri nu sunt acceptate și alte neajunsuri asemenea. Dacă te interesează mai mult confortul psihic decât vânarea celui mai ieftin bilet, atunci nu te uita la bani și apelează la o agenție de travel. La fel, dacă ești în pană de timp sau dacă plănuiești să faci cât mai multe opriri în călătoria ta, o agenție de travel online care să te ajute cu toate va fi ca o aruncare în piscină într-o zi de august (din București), dar care te va costa, ce-i drept, cu 15%-20% mai mult. În afară de Real Russia, Seat 61 mai recomandă și alte agenții online rusești de turism peste care merită să arunci un ochi.

Din categoria „îi sunt prieten buzunarului”

Dacă o pornești la drum cu un buget cât mai restrâns cu putință, cel mai bine ar fi să optezi pentru biletele la clasa a treia, ucigându-ți din fașă impulsul de a mânca la restaurantul trenului (iar acesta este un sfat care rareori se lovește de urechi astupate). Fă-ți binișor rezerve de la supermarket înainte de drum sau oprește-te la stațiile principale pentru a cumpăra de-ale gurii. Trenul pune la dispoziție apă caldă (nu că asta ar fi fost gaura din portofel, dar prinde bine).

Pentru cei ce preferă confortul și intimitatea înainte de orice, 950€ este suma de care vor trebui să se despartă la cumpărarea biletului de tren. Un asemenea buget oferă posibilitatea vizitării restaurantului, loc unde o masă poate ajunge la 100 Ron de persoană. Există, totuși, un beneficiu atunci când călătorești la clasa a doua sau la „clasa compartiment” (ar fi și culmea să nu existe), și acela este că poți călători într-un singur compartiment alături de alți 3 prieteni.

Nu uita că rubla rusească este o monedă restricționată, ceea ce înseamnă că nu este posibil să transporți ruble în afara Rusiei. Din fericire, în aeroportul Sheremetyevo există câteva birouri de schimb valutar care acceptă euro/dolari, precum și ATM-uri.

Cum alegi locurile

„La încins un joc de cărți că parcă nu mai ajungem odată...”

„La încins un joc de cărți că parcă nu mai ajungem odată…”

Dacă o pornești la braț alături de jumătatea de plăcințică de dovleac, îți sugerăm să rezervi două paturi suprapuse și să îl folosiți pe cel de jos în timpul zilei pentr a admira peisajele superbe de dincolo de fereastră. Și de o importanță colosală: evită locurile prea în vecinătatea toaletei, explicațiile sunt de prisos…

Unul dintre cele mai satisfăcătoare aspecte ale acestei călătorii este legat de oamenii pe care îi vei cunoaște pe drum (atenție la gelozii, manifestări de teritorialitate și alte impulsuri – A se rezolva de acasă!). Dacă ești în căutarea unei experiențe locale, călătorește la clasa a treia (dacă motivul bugetului nu era suficient, poftim încă unul); aici ai cele mai multe șanse să cunoști ruși și să descoperi dacă avem cuvinte în comun. De asemenea, pe ruta dintre Beijing și Mongolia ai toate șansele să întâlnești oameni de afaceri chinezi.

Vizele

 Case tradiționale de lemn din Irkutsk. O mândrețe...

Case tradiționale de lemn din Irkutsk. O mândrețe…

Obținerea unei vize rusești de turism este probabil cea mai poznașă aventură dintre toate cele trei (obținerea uneia pentru Mongolia sau China). Înainte de a aplica pentru una, vei avea imperios nevoie de o scrisoare de asistență (care să îți confirme calitatea de turist) și pe care o poți obține de la o agenție de turism rusească sau de la un hotel care are licența ce permite primirea de turiști străini în țară (da, al naibii de complicat, mai-mai că întrece firele veșnic încâlcite de luminița de pus în brad).

Nu uita că acest document este cât se poate de obligatoriu în procesul de obținere a vizei, că nu este deloc același lucru cu confirmarea rezervării unui hotel și că nu toate hotelurile au licența despre care vorbeam mai sus. Tu, însă, poți sta la ce hotel îți poftește inima dacă obții scrisoarea de la o agenție online de travel (Real Russia, par example).

Pentru a călători în China, aproape orice turist, de orice naționalitate (inclusiv română) are nevoie de o viză. Poți vizita website-ul Chinese visa guide pentru mai multe informații. La fel stau lucrurile și cu Mongolia, iar dacă vrei detalii și alte chițibușuri, tot pe Real Russia le găsești.

Despre siguranță sau despre cum să NU ne întoarcem acasă cu o falcă-n cer și cu una-n pământ

În linii mari, putem spune că o călătorie cu Transsiberianul este una sigură în care nu este cazul să îți ții telefonul în dinți și-așa mai departe. Oricum, este recomandat să călătorești ca parte a unui grup (de minim doi) și ține minte că un bilet la clasa a doua, într-un compartiment de 4, cu uși care pot fi închise pe dinăuntru este indubitabil mai sigur decât la clasa a treia.

Se mai întâmplă ca pasagerii să mai uite numărul paharelor de alcool (și, de fapt, cui nu i se mai întâmplă? Să arunce prima piatră…), dar dacă te simți inconfortabil la un moment dat, nu ezita să te duci ață și să te adresezi personalului care te poate muta într-un alt compartiment în funcție de disponibilitate. Și fără nici cea mai mică intenție de a-ți leza agerimea, ne simțim datori să-ți amintim să-ți ții lucrurile de valoare cât mai aproape atunci când dormi (sub pernă este un loc cum nu se poate mai potrivit).

De avut în bagaj

Da, aduce a Piața Crângași, dar nici nu știi ce bine o să-ți prindă când, însetat și supărat pe prețurile de la restaurant, lăzile cu bere ieftină ți se vor desfășura în fața ochilor

Da, aduce a Piața Crângași, dar nici nu știi ce bine o să-ți prindă când, însetat și supărat pe prețurile de la restaurant, lăzile cu bere ieftină ți se vor desfășura în fața ochilor

A nu închide bagajul fără să te asiguri că-i cât se poate de dotat cu hârtie igienică și șervețele umede. Dopurile de urechi și masca pentru ochi fac și ele casă bună acolo unde norocul te aruncă în compania unui bebeluș nemulțumit sau când toropeala de după masă îți dă ghes să pui geană pe geană și să-i tragi un pui de somn.

Toaletele-s obișnuite, cu o chiuvetă de pe care lipsește, însă, săpunul. Atenție, dușul lipsește cu desăvârșire la clasele a doua și a treia, situație în care șervețelele umede intră în scenă și promit să-și facă treaba. Sfat de aur: momentul cel mai bun de a folosi toaletele este după oprirea într-una din stațiile principale, după ce sunt curățate. Hei, poți găsi aventură în toate micile detalii ale vieții…

Cușetele la clasa a doua au, bineînțeles, un pat, dar un sac de dormit nu este niciodată în plus într-o călătorie cu trenul. Dacă plănuiești să-ți aduci mâncarea de acasă, asigură-te că ai la tine un desfăcător de conserve. Poți prefigura groaza și disconfortul de proporții colosale de pe fața cuiva hămesit care poartă în mână o conservă de nedesfăcut…

Un aparat foto nu este niciodată o idee rea atunci când călătorești, iar o lanternă și un iPad se pot face la fel de utile. Ca să nu mai vorbim de cărți … iată o listă a celor mai bune cărți care te inspiră să călătorești.

Cu ce ne îndestulăm

Nu în fiecare zi, dar măcar o dată alege să iei un prânz rusesc la restaurantul de la clasa a doua

Nu în fiecare zi, dar măcar o dată alege să iei un prânz rusesc la restaurantul de la clasa a doua

Pe parcursul călătoriei vei vedea că vagonul-restaurant se schimbă la anumite distanțe. De exemplu, cel de pe ruta chinezească servește, desigur, mâncare chinezească obișnuită (orez, varză, țelină și pui). Unele trenuri cu ușor iz de lux, precum Rossiya, pun la dispoziție bilete cu sau fără „servicii adăugate”. Un bilet cu servicii înseamnă că una sau mai multe mese sunt incluse în preț și servite, fie în compartiment, fie în vagonul-restaurant.

Cel rusesc este înțesat cu fel și fel de bucate precum cartofi prăjiți, supă sau găluște, iar dacă te-apucă pofta să-ți pui maxilarele la treaba, găsești ciocolată, chipsuri și alte asemenea păcate. Bere și vodka rusească… nici nu mai vorbim, doar că prețurile nu sunt făcute ca tu să bei până îți pierzi mințile, ci, cel mult, să-ți umezești puțin buzele cu o undă de regret. Cel mai bine, vino pregătit de-acasă cu cele trebuincioase.

Ia-ți ceva snacks-uri, pliculețe de ceai/cafea, ceva tăieței instant, o franzeluță și câteva conserve. S-ar putea să ajungi la concluzia că mâncarea de conservă nu are niciodată un farmec așa aparte ca atunci când mergi cu trenul (și când prețurile de la restaurant se pot face lesne vinovate de un infarct din când în când).

O experiență ce trebuie avută la trecerea prin această viață

 Peisaje văzute din tren, între Irkutsk și Ulan Ude

Peisaje văzute din tren, între Irkutsk și Ulan Ude

De la nesfârșitele câmpii mongoleze și până la vârfurile îmbrăcate în zăpadă din Siberia, calea ferată transsiberiană are câte ceva de oferit. Și dacă ar fi vorba doar de uitatul pe geam, experiența nu ar fi nici pe departe atât de bogată. O mare parte din călătorie își trage farmecul că te învață ce înseamnă să trăiești într-un tren: să dormi, să mănânci, să citești și – de ce să ascundem adevărul – să visezi la un duș fierbinte și la o masă caldă. Puține sunt experiențele în care vei simți mai puternic ceea ce a vrut să spună deșteptul care a susținut că „viața este o călătorie și nu o destinație” (sau cam așa ceva). Pentru că Transsiberianul este o modalitate de a încetini goana vieții și a te bucura de momentul prezent, asumându-ți faptul că lucrurile nu sunt mereu previzibile și că nu alergatul după o linie de finish imposibil de atins înseamnă fericire. La sfârșit, vei descoperi că știi mai multe despre lume și că te înțelegi mai bine pe tine însuți, dar atenție! Această cursă nu este pentru turiști sau pentru vânătorii de destinații. Este pentru cei cărora aventura le curge prin vene, mistuiți năprasnic de setea de autocunoaștere.

Rezervă zbor către Moscova

Trenuri, trenuri, trenuri… mii de… Ok, poate că după tot taifasul ți s-a făcut o poftă nebună de a te arunca în primul tren și a o porni spre necunoscut. Fii pe pace, avem ac de-acest cojoc – iată un traseu de 10 zile, atent ticluit, în trenuri de mare viteză din Japonia. Și nu pleca nici până la magazin fără să fi bifat toate aceste 21 de sfaturi de călătorie